Domů | Předchozí projekty | 2011 | Mediální ohlasy | Slavnostní večer

Slavnostní večer

Články týkající se slavnostního večera
Slavnostní večer

Česká měna jako drama bude dnes uvedena v ND

28.9.2011    zpravy.rozhlas.cz   

Eva Rajlichová, Pavel Cyprich       

Knize Česká měna, která vyšla tento týden, se dostalo rovnou divadelního zpracování. S podtitulem Monetární divadelní symfonie se předvede dnes večer na Nové scéně pražského Národního divadla.

Inscenace má šest částí a dramatička Anna Saavedru se při psaní divadelního scénáře nechala inspirovat symfonií Má vlast skladatele Bedřicha Smetany.  V představení zazní i původní dobové texty.„Podobně jako publikace je tato inscenace koncipována jako osobní výpověď o jednotlivých osobnostech našich dějin,“ vysvětluje režisér brněnského HaDivadla Marián Amsler. „Neměli jsme ambici vyprávět životopisy těch lidí. Vycházeli jsme z takového pocitu, co by se o nich mělo uchovat a představení jsme postavili na myšlenkách a tématech, které se s těmito osobnostmi pojí,“ dodal Amsler pro Český rozhlas.Představení Česká měna bude v premiéře uvedeno dnes od 20 hodin na Nové scéně Národního divadla

Když si bankovky postaví hlavu

Brněnské HaDivadlo uvedlo první český peněžní sitcom. Shodnou se Karel IV., Emma Destinnová, Božena Němcová či J. A. Komenský co dál s Českou republikou?

19.10.2011   lidovky.cz   

Kateřina Slámová Bartošová

Pro slavnostní večer ke Dni české státnosti na Nové scéně Národního divadla připravilo inscenaci brněnské HaDivadlo. Nejdříve tedy v Praze, krátce nato i v Brně představilo inscenaci textu brněnské autorky Anny Saavedry Česká měna.

Nepražanům bylo dopřáno sledovat uvedení inscenace na Nové scéně na druhém programu České televize. Zážitek z přenosu byl poznamenán oficialitou a televizním zploštěním. Televizní divák byl vystaven nejdříve pohledu na publikum vstřebávající projev ministra Jiřího Bessera, samotné inscenaci pak kamery jako vždy ubraly na životnosti a energii. Po zhlédnutí malé části přenosu proto bylo brněnské uvedení příjemným překvapením. Byť i v Brně zůstaly na inscenaci patrné rysy doprovodného programu k oslavě státního svátku. Text absolventky dramaturgie a členky několika brněnských divadelních seskupení Anny Saavedry přivádí na scénu postavy vyobrazené na současných českých bankovkách: Tomáše Garrigua Masaryka, Karla IV., Františka Palackého, Přemysla Otakara I., Jana Amose Komenského, Boženu Němcovou, Emu Destinnovou a sv. Anežku Českou. Saavedra pracuje s citacemi i anekdoticky konstruuje možná setkání těchto historických postav. Páteří inscenace je jejich několik rozprav, vedených vždy na malém posuvném jevišti uprostřed scény. Tvářím z bankovek a našich dějin předkládá dramatička k diskusi témata, jejichž rozřešení jsou sice trochu předvídatelná (postavy například rokují o názvu českého platidla nebo - jak jinak - o pravosti Rukopisů), humor textu je ale jemný a inteligentní.

Voiceband na scéně
Inscenace Mariána Amslera je nejvíce postavená na slově a hercích, výtvarné řešení je jednoduché, v zadní části scény velký kříž, z boku stěna s Tomanovou svatováclavskou básní Září. Postavy jsou, ač bez vysloveně historizujících kostýmů, vizuálně poměrně popisné, bez výraznější výtvarné nadsázky nebo zkratky. Pouze v závěru je do přízračnější roviny posunou použité zvířecí masky. Herecky je inscenace vyvážená, všichni umí podtrhnout jemnou nadsázku, s níž jsou vykresleny jejich postavy (Kamila Kalousová, Sára Venclovská, Martin Siničák, Jan Grundman a další). Kromě hudebního zarámování Mou vlastí inscenaci člení a rytmizují projekce na pozadí scény. Ty nejsou nijak nápadité (například detaily bankovek), jen oddělují jednotlivé obrazy. Mnohem zajímavější je voicebandový rámec inscenace (ÚstaF/Voiceband.cz). ÚstaF se věnuje voicebandu pod vedením Zdeňka Šturmy už čtrnáct let a jeho provedení takových kusů jako básně Čechové jsou národ dobrý nebo Masarykovské písně Ach synku, synku skandované pozpátku nejen formálně pozvedlo inscenaci, ale i pomohlo lépe balancovat na ostří oslavy a ironizace národních témat. Od lehkého humoru dospěje inscenace v závěru k vážnější poloze.

Za doprovodu Smetanova Tábora rozkrývají postavy vlastní i národní temnoty. Na závěr odjedou naloženy v nákupních vozících - obrazy z bankovek i předměty komerčního zploštění.

Pokud inscenace vznikla na objednávku k státnímu svátku, můžeme mluvit o zdařile zpracované zakázce. Jako nezávislému autorskému počinu by jí ale chybělo skutečné téma. Protože koktejl citací, asociací a anekdot s historickými postavami má sice lehkost a vtip, ne však ambice něco zásadnějšího sdělit, i přes mírně moralizující závěr.

Anna Saavedra:
Česká měna

Režie: Marián Amsler
Dramaturgie: Anna Saavedra a Jan Havlice
Scéna: Jan Polívka a Marián Amsler
Kostýmy: Marie Mukařovská
Hudba: Bedřich Smetana a Ivan Acher
Projekce: Ivan Acher
Premiéra 28. září 2011 na Nové scéně ND v Praze a 30. září 2011 v HaDivadle

Novinky

Putování za památnými místy Čech

23. 3. 2023
Již v dubnu se můžete těšit na další díl z edice MŮJ STÁT. Tentokrát jsme se vypravili poznávat památná místa Čech a našimi průvodci jsou ...
[[více]

Oslavy Dne české státnosti na Budči

7. 10. 2022
Svatováclavské slavnosti, které od roku 2005 pořádá obec Zákolany ve spolupráci se Sládečkovým muzeem v Kladně, Základní a Mateřskou školo...
[[více]

Křest Knihy o Budči 28. září 2028 v rotundě sv. Petra a Pavla na Budči

18. 9. 2022
Obecně prospěšná společnost Dny české státnosti se významně podílela na vzniku nové publikace Kniha o Budči. Setkání s autory a slavnostní...
[[více]
více novinek RSS

Partneři

Středočeský kraj Státní fond kultury Universum ČRo Národní muzeum