Aktuální projekt
Putování po Mé vlasti aneb Smetanovi na stopě
Knížka hravě, s humorem a v širším historicko-společenském kontextu přibližuje nejprve skladatelův život a vývoj jeho hudebních aktivit a vlasteneckého cítění. Přehledně představuje důležité milníky jeho života, místa působení, rodinu, (ne)přátele, společenský život, hudební život apod. Z jeho vlastní tvorby se zaměřuje hlavně na slavný cyklus symfonických básní Má vlast. Knížka je originálním průvodcem básněmi Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. K nim se váží charakteristiky z pera samotného Mistra, nechybí úryvky z korespondence či recenzí, hudebníky potěší krátké notové příklady a hudební „minislovník“… Zkrátka, zábavné a poučné čtení (nejen pro děti), které doplňují komiksy a vtipné ilustrace.
Autoři: napsal Viktor Velek, ilustrovala Lenka Jasanská, koncept Lucie Wittlichová, Viktor Velek, Lenka Jasanská.
Kniha je vydávána ve spolupráci s vydavatelstvím Euromedia Group a.s.
Můžete ji koupit v obchodech Luxor nebo na webových stránkách www.euromedia.cz a www.knihyzpikoly.cz.
VLAST
Slovo „vlast“ často splývá se slovy domov či archaičtějšími domovina a otčina a neexistuje národ, který by žil bez pocitu, že někam patří, patřil nebo patřit má. Různé dějinné události způsobují, že vlast je někdy svobodná, jindy okupovaná, že národ ve vlasti žije s jiným národem a cítí se být druhořadým, že někdo byl z vlasti donucen odejít. Výjimkou nejsou ani spory o definování hranic vlasti, specifický vztah k slovu „vlast“ mají krajané rozlišující novou a starou vlast, a tak bychom mohli pokračovat.
„Vlast“ v českém kontextu byla dlouho chápána jen jako domov. Národ byl jeden, ale mluvil dvěma dominantními jazyky – německy a česky. Když v 19. století romantismus, historismus, nacionalismus a národní obrození značně umocnily hledání novodobé moderní národní identity a z ní vycházejícího ideálu státnosti, tak se slova „vlast“ a „národ“ staly nejfrekventovanějšími fenomény. Zprvu byla definována vlast jazykem, následně zájmem o historii, a nakonec i vizí budoucnosti nejbližší i té vzdálenější. Vlastenectví se stalo trendem a současně i předpokladem pro existenci každého jednotlivce v určitém kulturním, společenském a politickém kontextu. Podob vlastenectví je mnoho, procházelo řadou proměn plynoucích z historického vývoje, a i dnes jde o problematiku značně aktuální.
MÁ VLAST BEDŘICHA SMETANY
Každý, kdo má v úmysl spojit téma „vlast“ s nějakou významnou osobností, postihne jen určitý kamínek z pomyslné mozaiky, kamínek konkretizovaný na „kdo, co, kdy, kde, proč a jak“. V tomto ohledu není volba Mé vlasti Bedřicha Smetany jen sondou do dějin hudby. Jistě, je primárně dílem hudebním a jedinečnou osobní intimní výpovědí o tvůrčí etapě svého autora. Nelze však pominout další rovinu, tj. že je současně i manifestem národním a politickým, dokumentem své doby s výraznou nadčasovou hodnotou.
Smetana využil jako klíčovou osu mimohudební program v podobě cesty tvořené významnými místy, osobami a ději z české mytologie. To byl v jeho době běžný oblíbený postup oceňovaný kritikou i publikem. Vzdal tak nejen hold vlasti a minulosti, ale na rozdíl od jiných děl Má vlast přežila svou dobu. Komponoval ji jako dílo stranící se sporů tzv. česko-německého konfliktního společenství a sporů mezi Mladočechy a Staročechy, ale nerezignoval na znakovost v podobě národního charakteru. Klíčová byla krajina a mytologické děje a osoby s ní spjaté, apel na odvahu, bojovnost a lásku k vlasti. Při poslechu si znovu uvědomujeme, že historické tradice a národní mýty nefungují pouze jako prostředek posilující vědomí společného původu, resp. jako argument upevňující národní identitu společnými příběhy. Přinášejí pocit příslušnosti k národu, ale též vědomí jeho kontinuity. Především jsou však závaznými vzory a normami chování ve smyslu nápodoby činů velkých mužů a žen. Jsou důležité pro utváření míst paměti, historické paměti a národní paměti jako takové. V moderní globální době přesycené informacemi považujeme za více než potřebné vybavit mladé čtenáře základními vědomostmi o zemi, v níž žijí. Historická paměť, dříve běžně předávána z generace na generaci, je nezbytnou výbavou každého jedince při hledání a poznávání vlastního „já“.
OBSAH
Obsah publikace má poněkud nevšední třídílnou koncepci. V úvodním textu je pojednáno o tom, co je to hudba, jak lze k hudbě přistupovat, jak ji vnímat, jaké má funkce apod. Tato část je vhodná především pro mladší čtenáře a pomáhá mu na cestě za (klasickou) hudbou.
Následuje životopisný příběh, jeho prostřednictvím čtenáři Bedřicha Smetanu poznají nejen jako slavné jméno z učebnic, ale především jako člověka, který měl sny a cíle, který bojoval s překážkami a nikdy se nevzdal. A protože učení nemusí být nuda, není knížka jen o faktech. Je plná příběhů, souvislostí, humoru a zajímavostí – přesvědčí nás, že i skladatelé kdysi byli dětmi: těšili se na hry s kamarády, občas se jim taky nechtělo do školy a někdy došlo i na spory s rodiči.
Druhá polovina je určitým zrcadlem hudebního veledíla Má vlast. Podkapitoly nesou názvy symfonických básní Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. Kniha zavádí dětské čtenáře hlouběji do příběhu hudebního díla a tuto linii propojuje se společensko-politickým a kulturním vývojem naší země. Je doplněna únosnou dávkou hudební terminologie včetně doplňků v podobě hudebních příkladů, jejichž osvojení jsou schopni žáci základních škol.
Samostatná kapitola je věnována životu Mé vlasti. Pojedná o tom, jak skladbu vnímaly následující generace, proč se stala národním pokladem či komu a jak byla inspirací z řad umělců různého zaměření. V závěru knihy je přístupnou a srozumitelnou formou pojednána obecná rovina pojmu „vlast“, a to nejen v dobovém kontextu vzniku díla.
Forma ilustrací s komentáři přináší potřebnou generačně podmíněnou zkratku pro faktografii a citlivý humor. Texty jsou přizpůsobeny příslušné věkové skupině 8–15 let, tj. jedná se o kratší, stylisticky nekomplikovaná sdělení, při dodržení věcné správnosti a obsahové bohatosti. Kniha pro malé čtenáře a čtenářky navazuje na známou čtveřici knih z edice Můj stát. Dětského čtenáře tentokrát provází sám veliký skladatel Bedřich Smetana.