Domů | Novinky | Kalendárium | 9.5. 1974 – Zahájení provozu pražského metra

9.5. 1974 – Zahájení provozu pražského metra

Před 40 lety vyjelo v Praze poprvé metro.
9.5. 1974 – Zahájení provozu pražského metra

Situace v pražské dopravě byla v šedesátých letech a na počátku let sedmdesátých daleko za hranicí únosnosti, a to i přesto, že zdaleka ne každá rodina vlastnila auto. Připojení řady okolních obcí v roce 1960 a rozsáhlá výstavba sídlišť na okrajích města měly za důsledek neustále se zvyšující přepravní nároky, které se dařilo plnit jen s vypětím všech sil, přestože dodávky autobusů a tramvají pro Prahu každoročně dosahovaly i několika set kusů. Pamětníci si ještě vzpomenou na přeplněné autobusy, které každý všední den odpoledne v těžko představitelném intervalu necelých dvou minut vyrážely z centra směrem na okraj města. Bylo jasné, že takovýto stav není dlouhodobě únosný. Otevření prvního úseku metra mezi stanicemi Sokolovská (dnešní Florenc) a Kačerov dne 9. května 1974 tak znamenalo pro obyvatele i návštěvníky Prahy velkou úlevu.

Plán postavit v Praze podzemní dráhu však nevznikl až v souvislosti s bouřlivým rozvojem města v šedesátých letech. První návrh, byť nepříliš konkrétní, se objevil již v roce 1898. V dalších letech se objevily, ať už ze soukromé iniciativy či na popud vedení města, propracovanější návrhy a koncem 30. let se o stavbě metra již velmi vážně uvažovalo; továrna Ringhoffer už dokonce prováděla předběžné práce na vývoji vhodných vozidel. Vypuknutí druhé světové války však veškerou aktivitu v tomto směru přerušilo.

Po osvobození Československa měly prioritu jiné věci, především bylo třeba zajistit obnovu provozu alespoň v předválečném měřítku, což nebylo nijak snadné – teprve v roce 1960 měla Praha k dispozici více městských autobusů než v roce 1938! 

Výstavbu metra také pozdržel spor o samotnou podobu podzemní dráhy v Praze. Odborníci se nedokázali shodnout, zda postavit metro či jen podpovrchovou tramvaj, která by sice povrchové dopravě neulevila tolik, ale zato by byla její výstavby mnohem rychlejší a levnější. Po dlouhých debatách byla schválena koncepce podpovrchové tramvaje, a když byla stavba v lednu 1966 slavnostně zahájena, počítalo se pro provoz v podzemí s klasickými dvouvozovými tramvajovými soupravami. Během stavby se však československá vláda nakonec přiklonila k původnímu řešení, které navíc podpořili i z Moskvy vyslaní experti, kteří také prosadili, že v Praze budou jezdit výlučně vozy sovětské výroby. Stanice Hlavní nádraží však již byla v té době dokončena, proto nemá ostrovní nástupiště jako drtivá většina zbývajících stanic sítě pražského metra.

Samotná stavba byla hotová do konce roku 1973, několik měsíců však ještě zabraly menší technické a stavební úpravy a také nezbytný výcvik strojvůdců. Datum slavnostního zahájení provozu pro veřejnost nicméně nezáleželo jen na dokončení všech nezbytností praktického rázu, ale bylo zvoleno s ohledem na politické ovzduší doby: 9. května se v té době v Československu slavil konec druhé světové války.

Za dobu svého provozu se pražské metro v mnohém změnilo – řada stanic byla po roce 1989 přejmenována, původní třívozové soupravy byly prodlouženy na pětivozové, strojvedoucí se dnes obejdou bez pomocníků a z kolejí už zmizel nejstarší typ vozidel, který kdysi provoz metra zahajoval. Avšak své hlavní poslání ulehčit povrchové dopravě plní metro beze změny dodnes.

Novinky

Pozvánka na křest nové knihy Putování po Mé vlasti aneb Smetanovi na stopě

10. 9. 2025
Srdečně Vás zveme na křest nové knihy Putování po Mé vlasti aneb Smetanovi na stopě (Viktor Velek, Lenka Jasanská). Slavnostní křest se ...
[[více]

Vychází další kniha z edice Můj stát

8. 3. 2025
Obecně prospěšná společnost připravuje další díl z dětské vzdělávací edice Můj stát. Tentokrát se v knížce s názvem „Putování po Mé vlasti...
[[více]

Změna termínu vycházky Pražským hradem

9. 1. 2025
Upozorňujeme zájemce, že dnešní vycházka po Pražském hradě na téma "Státní symboly na Pražském hradě" se z technických důvodů přesouvá na ...
[[více]
více novinek RSS