Domů | Novinky | Kalendárium | 19. června 1910 – první veřejný let letadla v českých zemích

19. června 1910 – první veřejný let letadla v českých zemích

Přelom devatenáctého a dvacátého století byl v oblasti dopravní techniky charakterizován především snahou o podmanění poslední dimenze, kterou člověk zatím nedokázal využít pro své potřeby – vzdušného prostoru.

19. června 1910 – první veřejný let letadla v českých zemích

Horkovzdušné balony sice byly již známou, byť rozhodně nikoli všední věcí, pro dopravy lidí či nákladů se však pro svou závislost na rozmarech větru příliš nehodily. Vzducholoď, striktně vzato už žádná novinka, avšak stále ještě spíše pokusný než běžný dopravní prostředek, na tom byla v řadě ohledů lépe, ale ani ona nebyla vůči povětrnostním podmínkám zcela imunní. Přesto nic lepšího k dispozici nebylo a řada konstruktérů v čele s německým hrabětem Zeppelinem už před sebou v duchu viděla hustou vzducholodní dopravní síť mezi velkými evropskými městy. Pokusné lety prvních „zepelínů“ si nenechal ujít ani mladý mechanik Jan Kašpar, který v té době v Německu pracoval.

Po návratu do vlasti Kašpar létáni nepustil z hlavy a bedlivě sledoval vývoj ve světě, kde se bratřím Wrightovým podařilo uskutečnit první krátké lety s pradědečkem dnešních letadel. Ani pokusy Francouze Louise Blériota nenechal Kašpar bez povšimnutí a po Blériotově úspěšném přeletu kanálu La Manche se i on v Pardubicích pustil do výroby vlastního letadla. Ukázalo se však, že bez předchozích praktických zkušeností to byl úkol nadmíru obtížný, a proto nakonec Kašpar koupil jeden stroj přímo od Blériota.  S bušícím srdcem a mírně se chvějícíma rukama usedl 16. dubna do té rachotící změti drátů, dřeva a železa. Snad při rozjezdu i na chvíli zavřel oči nebo naopak upřeně sledoval ubíhající zemi pod sebou, kdo ví? Se zatajeným dechem cítil, jak se jeho stroj pomalu odlepuje od země. Třebaže se vznesl jen pár metrů, úspěch to bezesporu byl.

Nyní se tedy Kašpar již nemusel bát předstoupit s letadlem před veřejnost. Tento rozhodující krok Kašpar podnikl v neděli 19. června 1910. Obyvatelům Pardubic se naskytla neobvyklá podívaná a je otázkou, zda si všichni v tu chvíli plně uvědomovali význam toho, co právě vidí. Spíše by se ale chtělo říci, že ne, neboť ačkoliv Kašpar podnikl během roku krátkých ukázkových letů ještě několik a o rok později přeletěl z Pardubic až do Prahy, což byl tehdy v celoevropském měřítku nevídaný výkon, o praktické využití Kašparových aktivit neprojevily zájem ani armádní, ani obchodní kruhy. Změnu tohoto názoru přinesla až první světová válka, kterou Kašpar ovšem překvapivě nestrávil u letectva, nýbrž jako mechanik u ženijních jednotek. S překotným vývojem letecké techniky tak Kašpar nedokázal udržet krok a po válce se v leteckém průmyslu už neprosadil. Letecký průmysl přitom hrál v meziválečném Československu významnou roli, která se odrážela i v tehdejším polooficiálním sloganu „Vzduch je naše moře“, a vychoval desítky skvělých pilotů, kteří si vydobyli uznání během 2. světové války. 

Stěžejní roli ve vývoji českého a československého letectví však Kašparovi nikdo a nic vzít nedokáže. Stroj, na kterém podnikl svůj první let i pozdější let do Prahy, si lze dnes prohlédnout ve sbírkách Národního technického muzea – a přitom v duchu vzdát čest Kašparovi a dalším leteckým průkopníkům, těm „báječným mužům na létajících strojích“. kteří se ve jménu pokroku odvážili do těchto křehkých strojů usednout.

Martin Liška

Novinky

Křest Knihy o Budči 28. září 2028 v rotundě sv. Petra a Pavla na Budči

18. 9. 2022
Obecně prospěšná společnost Sny české státnosti se významně podílela na vzniku nové publikace Kniha o Budči. Setkání s autory a slavnostní...
[[více]

Svatováclavské slavnosti na Budči

31. 10. 2021
Po roční pauze jsme si opět připomenuly státní svátek Dne české státnosti 28. září na Budči. Ředitelka společnosti Lucie Wittlichová se v ...
[[více]

Richard Kubla, umělec se srdcem vlastence

22. 6. 2021
Společnost Dny české státnosti podpořila vydání monografie věnované předními českému a evropskému opernímu pěvci meziválečného období Rich...
[[více]
více novinek RSS

Partneři

Středočeský kraj Státní fond kultury Universum ČRo Národní muzeum