Domů | Aktuální projekt

Aktuální projekt

Putování po Mé vlasti aneb Smetanovi na stopě

Knížka hravě, s humorem a v širším historicko-společenském kontextu přibližuje nejprve skladatelův život a vývoj jeho hudebních aktivit a vlasteneckého cítění. Přehledně představuje důležité milníky jeho života, místa působení, rodinu, (ne)přátele, společenský život, hudební život apod. Z jeho vlastní tvorby se zaměřuje hlavně na slavný cyklus symfonických básní Má vlast. Knížka je originálním průvodcem básněmi Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. K nim se váží charakteristiky z pera samotného Mistra, nechybí úryvky z korespondence či recenzí, hudebníky potěší krátké notové příklady a hudební „minislovník“…  Zkrátka, zábavné a poučné čtení (nejen pro děti), které doplňují komiksy a vtipné ilustrace.

Autoři: napsal Viktor Velek, ilustrovala Lenka Jasanská, koncept Lucie Wittlichová, Viktor Velek, Lenka Jasanská.

Kniha je vydávána ve spolupráci s vydavatelstvím Euromedia Group a.s.

Můžete ji koupit v obchodech Luxor nebo na webových stránkách www.euromedia.cz a www.knihyzpikoly.cz.

VLAST

Slovo „vlast“ často splývá se slovy domov či archaičtějšími domovina a otčina a neexistuje národ, který by žil bez pocitu, že někam patří, patřil nebo patřit má. Různé dějinné události způsobují, že vlast je někdy svobodná, jindy okupovaná, že národ ve vlasti žije s jiným národem a cítí se být druhořadým, že někdo byl z vlasti donucen odejít. Výjimkou nejsou ani spory o definování hranic vlasti, specifický vztah k slovu „vlast“ mají krajané rozlišující novou a starou vlast, a tak bychom mohli pokračovat.

„Vlast“ v českém kontextu byla dlouho chápána jen jako domov. Národ byl jeden, ale mluvil dvěma dominantními jazyky – německy a česky. Když v 19. století romantismus, historismus, nacionalismus a národní obrození značně umocnily hledání novodobé moderní národní identity a z ní vycházejícího ideálu státnosti, tak se slova „vlast“ a „národ“ staly nejfrekventovanějšími fenomény. Zprvu byla definována vlast jazykem, následně zájmem o historii, a nakonec i vizí budoucnosti nejbližší i té vzdálenější. Vlastenectví se stalo trendem a současně i předpokladem pro existenci každého jednotlivce v určitém kulturním, společenském a politickém kontextu. Podob vlastenectví je mnoho, procházelo řadou proměn plynoucích z historického vývoje, a i dnes jde o problematiku značně aktuální.

MÁ VLAST BEDŘICHA SMETANY

Každý, kdo má v úmysl spojit téma „vlast“ s nějakou významnou osobností, postihne jen určitý kamínek z pomyslné mozaiky, kamínek konkretizovaný na „kdo, co, kdy, kde, proč a jak“. V tomto ohledu není volba Mé vlasti Bedřicha Smetany jen sondou do dějin hudby. Jistě, je primárně dílem hudebním a jedinečnou osobní intimní výpovědí o tvůrčí etapě svého autora. Nelze však pominout další rovinu, tj. že je současně i manifestem národním a politickým, dokumentem své doby s výraznou nadčasovou hodnotou.

Smetana využil jako klíčovou osu mimohudební program v podobě cesty tvořené významnými místy, osobami a ději z české mytologie. To byl v jeho době běžný oblíbený postup oceňovaný kritikou i publikem. Vzdal tak nejen hold vlasti a minulosti, ale na rozdíl od jiných děl Má vlast přežila svou dobu. Komponoval ji jako dílo stranící se sporů tzv. česko-německého konfliktního společenství a sporů mezi Mladočechy a Staročechy, ale nerezignoval na znakovost v podobě národního charakteru. Klíčová byla krajina a mytologické děje a osoby s ní spjaté, apel na odvahu, bojovnost a lásku k vlasti. Při poslechu si znovu uvědomujeme, že historické tradice a národní mýty nefungují pouze jako prostředek posilující vědomí společného původu, resp. jako argument upevňující národní identitu společnými příběhy. Přinášejí pocit příslušnosti k národu, ale též vědomí jeho kontinuity. Především jsou však závaznými vzory a normami chování ve smyslu nápodoby činů velkých mužů a žen. Jsou důležité pro utváření míst paměti, historické paměti a národní paměti jako takové. V moderní globální době přesycené informacemi považujeme za více než potřebné vybavit mladé čtenáře základními vědomostmi o zemi, v níž žijí. Historická paměť, dříve běžně předávána z generace na generaci, je nezbytnou výbavou každého jedince při hledání a poznávání vlastního „já“.

OBSAH

Obsah publikace má poněkud nevšední třídílnou koncepci. V úvodním textu je pojednáno o tom, co je to hudba, jak lze k hudbě přistupovat, jak ji vnímat, jaké má funkce apod. Tato část je vhodná především pro mladší čtenáře a pomáhá mu na cestě za (klasickou) hudbou.


Následuje životopisný příběh, jeho prostřednictvím čtenáři Bedřicha Smetanu poznají nejen jako slavné jméno z učebnic, ale především jako člověka, který měl sny a cíle, který bojoval s překážkami a nikdy se nevzdal. A protože učení nemusí být nuda, není knížka jen o faktech. Je plná příběhů, souvislostí, humoru a zajímavostí – přesvědčí nás, že i skladatelé kdysi byli dětmi: těšili se na hry s kamarády, občas se jim taky nechtělo do školy a někdy došlo i na spory s rodiči.


Druhá polovina je určitým zrcadlem hudebního veledíla Má vlast. Podkapitoly nesou názvy symfonických básní Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. Kniha zavádí dětské čtenáře hlouběji do příběhu hudebního díla a tuto linii propojuje se společensko-politickým a kulturním vývojem naší země. Je doplněna únosnou dávkou hudební terminologie včetně doplňků v podobě hudebních příkladů, jejichž osvojení jsou schopni žáci základních škol.

 


Samostatná kapitola je věnována životu Mé vlasti. Pojedná o tom, jak skladbu vnímaly následující generace, proč se stala národním pokladem či komu a jak byla inspirací z řad umělců různého zaměření. V závěru knihy je přístupnou a srozumitelnou formou pojednána obecná rovina pojmu „vlast“, a to nejen v dobovém kontextu vzniku díla.

Forma ilustrací s komentáři přináší potřebnou generačně podmíněnou zkratku pro faktografii a citlivý humor. Texty jsou přizpůsobeny příslušné věkové skupině 8–15 let, tj. jedná se o kratší, stylisticky nekomplikovaná sdělení, při dodržení věcné správnosti a obsahové bohatosti.  Kniha pro malé čtenáře a čtenářky navazuje na známou čtveřici knih z edice Můj stát. Dětského čtenáře tentokrát provází sám veliký skladatel Bedřich Smetana.

Novinky

Viktor Velek: Smetana byl inovátor. Nemyslel na sebe, skládal pro národ

23. 9. 2025
Obecně prospěšná společnost Dny české státnosti vydala již 5. svazek edice Můj stát. Publikace Viktora Velka a Lenky Jasanské s názvem Put...
[[více]

Pozvánka na křest nové knihy Putování po Mé vlasti aneb Smetanovi na stopě

10. 9. 2025
Srdečně Vás zveme na křest nové knihy Putování po Mé vlasti aneb Smetanovi na stopě (Viktor Velek, Lenka Jasanská). Slavnostní křest se ...
[[více]

Vychází další kniha z edice Můj stát

8. 3. 2025
Obecně prospěšná společnost připravuje další díl z dětské vzdělávací edice Můj stát. Tentokrát se v knížce s názvem „Putování po Mé vlasti...
[[více]
více novinek RSS